En gestaltning av livet kring den juridiska fakulteten vid Uppsala universitet.

torsdag, februari 09, 2006

It's a brand new day

Redan innan man hunnit börja ligger man en dag efter...


The following took place 2006 - 02 - 08


Mobilen ligger på bordet till vänster om sängen. Den vibrerar och hela bordsskivan ger ifrån sig ett durrande ljud samtidigt som en skrällig popslinga ljuder ur telefonens högtalare. Långsamt kommer jag till medvetande och förstår inte alls vad det är frågan om. Tungan känns som en fotbollsstrumpa och smakar som en bättre begagnad sådan. Huvudet känns tungt och magen rör sig misstänksamt, varnar mig för att vakna alltför plötsligt.


Jag famlar i mörkret efter mobilen och lyckas svepa ner glasögon, halvfullt vattenglas och mp3 spelare på golvet innan jag får tag på den. Med finmotorik som en kulstötare från Ukraina försöker jag hitta en knapp som kan få tyst på eländet. Då händer det! Mobilens display lyser upp och det känns som att en 1000 watts strålkastare lyser mig rakt in i hjärnan med sitt blåa sken. Huvudet som tidigare kändes tungt och tjockt briserar i tusen biter och jag måste pressa händerna mot öronen för att hindra hjärnan från att rinna ur. Men mobiljäveln blev ju tyst åtminstone.

Det var fest igår, klassfest. Helt utan samordning hade sex olika juristklasser bestämt sig för att ha klassfest på Snerikes. Det var fyra T2:or och två T4:or vilket innebar att ungefär 90& av alla på Snerikes var just jurister. När man blickade ut över dansgolvet kändes det som att man stod utanför magistern på rast i föreläsningen. Man känner igen de flesta, man vet att de pluggar juridik. En del av dem ser man på biblioteket men annars är det just på magistern som man kan spana in dem. Nu var de där hela bunten och dessa fokuserade, ambitiösa, stressade ungdomar som utgör juris kandidatprogrammet gav ett helt annat intryck igår kväll.

Det första jag la märke till var hur snygga alla var. Alla tråkiga pluggmänniskor hade sina instinkter till trots gjort kväll lite tidigare än vanligt och ägnat eftermiddagen åt att piffa till sig för kvällens utgång. Det hade gett resultat. Flera av dem man ser dagligen i biblioteket och inte ägnar en andra tanke stod nu där, söta som socker! Folk var på gång också! Det hånglades, dansades, skvallrades och dracks som aldrig förr. För egen del var det klart mer av det sista än det första, till min och kanske andras stora besvikelse.

Men det var en riktigt lyckad kväll. Jag pratade med massor av trevliga människor som jag inte ens hejat på tidigare, trots att vi delat arbetsplats i ett halvår redan, och jag tror hela årskursen blev lite tightare. Synd för alla de klasser som gjorde bedömningen att det var viktigare att vara hemma och förbereda sig för morgondagens basgruppsmöte. Jag lyckades ändå rulla ur sängen, peta i mig lite fil och börja plugga innan klockan var elva och även om jag gått på sparlåga hela dagen så känner jag ändå att jag fått en mycket lovande start på terminen.